انواع وکیل حقوقی
نوشته شده توسط : b.gholami

وکلا را می توان به چند نوع تقسیم کرد؟

وکیل دادگستری: وکیل پایه یک دادگستری که تحصیلات خود را در رشته حقوق، مبانی و فقه در مقطع لیسانس و بالاتر به پایان رسانده باشد و در میان رقابت های سخت و سخت موفق به کسب رتبه بالایی در آزمون وکالت شده باشد، وکیل پایه یک دادگستری نامیده می شود. .. انواع وکیل دادگاه های پایه پس از گذراندن دوره کارآموزی دارای پروانه وکالت می باشند و می توانند به انواع پرونده های حقوقی رسیدگی کنند. وکیل حقوقی در اصفهان اینجا کلیک کنید.

وکیل مدنی: امروزه در بسیاری از موارد یکی به عنوان وکیل مدنی برای امور حقوقی یا اداری انتخاب می شود. بدین منظور وکیل و موکل باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه و برای موضوع مورد نظر وکالت نامه تنظیم کنند. از جمله این وکالتنامه ها که توسط وکیل مدنی و موکل تنظیم می شود، می توان به وکالت طلاق، خرید و فروش خانه، فسخ اجاره و رسیدگی به امور سازمان ها و ادارات دولتی اشاره کرد.

وکیل غیرمستقیم: در بسیاری از موارد فرد شرایط لازم برای انتخاب وکیل را ندارد، بنابراین این کار را به شخص دیگری واگذار می کند تا از طرف او وکیل انتخاب کند. به چنین وکیلی که توسط شخص دیگری انتخاب می شود، وکیل واسطه می گویند. وکیل میانجی معمولاً برای رسیدگی به پرونده های کیفری یا قضاوت های مالی انتخاب می شود که موکل به دلیل حبس قادر به انتخاب وکیل نباشد.

چند نوع وکیل داریم؟

وکیل منتخب:

وکیل منتخب یکی از رایج ترین انواع وکلا است که شخصاً وکیل خود را انتخاب و با تنظیم قرارداد وکالت او را برای دفاع از حقوق خود در دستگاه های معاونت قوه قضائیه منصوب می کند.

وکیل معاضدتی:

طبق قانون مدنی، همه افراد در قوه قضائیه باید برای خود وکیل داشته باشند، اما اگر شخصی به دلیل عدم تمکن مالی یا دلایل دیگر نتواند برای خود وکیل انتخاب کند، بنا به تشخیص دادگاه و دادگاه با تعیین کمیسیون وکالت، وکیل برای او در دفاع از حقوق خود در دادگاه آزاد تلقی می شود، به وکیلی که به این ترتیب انتخاب می شود، وکیل مدافع می گویند.

وکیل:

وکیل در پرونده های کیفری نقش ایفا می کند زیرا متهم به دلیل کمبود منابع مالی یا دلایل دیگر از استخدام وکیل خودداری می کند. در واقع وقتی وکیلی برای دفاع از حقوق متهم در پرونده نباشد، دادگاه از بین وکلا وکیل رایگان می دهد. وکیلی که از این طریق وارد پرونده می شود، وکیل متصرف نامیده می شود.

وکیل سازمانی:

یکی دیگر از انواع وکلایی که در مقاله “چند نوع وکیل داریم؟” به آن اشاره خواهیم داشت وکیل سازمانی است. براساس قانون حمایت قضایی از کارمندان نیروهای مسلح و دولتی، در صورتی که این کارمندان دولتی از جمله لشگری و کشوری در کارهای خدمتی با مشکلات حقوقی و قضایی مواجه شوند، سازمان محل خدمت او موظف است متخصصان حقوقی خود را به عنوان وکیل برای دفاع از کارمندانی که با مشکل رو به رو شده اند اختیار کند. به چنین وکلایی که در مراجعه قضایی از حقوق کارکنان دولتی دفاع می کنند، وکیل سازمانی می گویند.





:: بازدید از این مطلب : 298
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: